Wednesday, March 24, 2010

Aku mau jadi seorang~~

Sblom start crita hari ni..aku nk isytiharkan dulu~~

Aku da balik dari medan perang weiyh...dah slamat beperang..3 medan aku hampir2 tersungkur..seb bek yg last skali ari ni aku sempat abeskn ngan selamat..x kna tembak..leh balik jumpe ank laki aku..walah~~
Okeh..ttup crita sal exam aku..pas ni ak nk njoy..mula2 tido bgi ckup2..pas 2 kasi main smpai lembik okeh!!

.................................................

Dlm entry lepas..sblom aku mintak undur dri nk becuti kt medan perang 2..ade aku ckp aku ni kan reporter x rasmi..skali cek tipah mmber aku 2 ungkit

"aku teringtkn crita ko nk jadi reporter 2..sumpah lawak!!"

haa..ade story 2 di sebalik cita2 aku yg bemakna 2..bukan senang aku nk kongsi kt public figure neh!!
Alkisahnya~~
Dulu2 kan..mase kecik2 dulu start dari tadika lagi kan cikgu2 kita ade tanye ape kita nk jadi bila besar nnti..pas 2 sume budak2 berebut2 nk ckp
"saya nk jadi doktor.."
"kita nk jadi cikgu mcm cikgu.." (kaki bodek!! kecik2 da mulut manis..besar2 tah2 jadi sugar mummy/daddy..hehe~)
"Kita nk jadi polis..leh tangkap perogol bersiri~~"

n mcm2 lagi la..nk jadi askar laa..nk jadi bomba la..hape laa..dgr mmber ckp nk jdi doktor..ikut gk r nk jdi doktor..mmber ko jdi doktor cucuk org..ko besar2 nnti jadi doktor ccuk sdri..

Aku plk?? senyap je...sambil pkir2 asal xde org nk jadi mcm ape yg ak nk jadi ek??
sampai turn aku tiap kli cikgu tnye

"Awak nk jadi ape ainun??..cikgu gak ke??" (cikgu pn dh bosan dgr jawapn same dri korang2 ni)

aku dngan muka bngga sambil malu2 kipuk nye jawab

"Kita nk jadi wartawan cikgu..!!"

"woaahhhh~~sok..sek..sok..sek..pot..pet..hunggah..hunggah.."

mcm2 la bunyi suara org x puas ati ngan cita2 pelik aku 2..pas 2 cikgu aku ckp

"Seswai la ngan awak ainun..banyak mulut!! saya suruh bwt keje pn mcm2 mulut awak bunyi..dlm klas pn pot..pet..pot..pet mulut 2"

Dush!! sebijik mcm mak aku membebel..hah! ni la tugas2 seorang ckgu..part time dye slain ngajar..dye mmbebel..masuk klas 1 jam..mukaddimah ngan mmbebel stengah jam..nk2 time bru lpas exam..dye tgh hangin layangkan kad merah dlm exam paper 2..pape je la cikgu oit..janji saya tgh menggelegak ngan dunia kwartwanan time 2..sllu plk dgr crita dri mak aku yg sppu ak ambik course penyiaran kt U dye..2 bakal2 reporter r 2..skrg da jadi penerbit kt RTM..lgi r ak teruja..

Dlu mase kecik2 kuat tngok TV..dlu2 time jah 1,2,3 skolah rndah dlu..'majalah 3' glamer r mase 2..ditambh plk ngan 'melodi!'..hah..ak tngok keje wartawan dlm rncgan2 mcm 2 r..aku pkir cm ni..

"Huih..besnye dye leh gi luar ngara free2 je g tempat org..rasa main salji..pas 2 ape susah..ckp je depan kamera 2..ape susah!! sket je keje dye"

klu time cter 'jln2 cari makan' 2 lagi r aku jeles ngan maria tunku sabri 2..dye punye muka ckp time ckp
"Errmm..sedapnye..mesti cuba..rugi klu penonton x cuba"
pas 2 dye rase sume mkanan yg org angkut letak ats meja dye..hah! part 2 mmg aku jeles gler...

sebab2 2 je yg aku gile2 sgt nk jdi wrtawan 2uh..ade skali 2 nk dijadikan crita tgh2 ak tngok majalah 3 ngan seisi famly ak mlm 2..ak jeles tngok reporter 2 gi 'niagara fall'..ak pn tiba2 jerit r

"Org pn nk jdi mcm dye gk r..reporter bes!! dpt gi tempat2 gni..bes woo.."

"Ape dye?? ainun nk jadi ape??"

okeh..sound not interesting bila tone2 suara bpak ak betukar tnye cm 2..ak da rse x sodap ati..

"Org nk jdi reporter mcm dye..keje 2 bes..ckp je depan tv.."

"Ape bnde keje wartawan 2..dorang 2 banyak wt gosip..pas 2 klu kuarkan crita kt sume org cter yg x btol..kn dh bedosa 2.."

"Org bukan nk jdi yg mcm melodi 2..2 dye dok korek crita pasl artis 2..artis ni..org nk jdi mcm majalah 3 ni.."

"Sama je sume..bila dh keje mcm 2..kuar tv gk..nk jdi artis ke ape?? klu jadi doktor kan bagus 2..mulia kerja 2..biar la ank ayh sorang yg pompuan ni jadi doktor.."

"Xnak..xnak..x suke...jadi doktor geli!!!"

memberontak..memboikot..2 la keje aku time kecik2 dlu..budus tol..menjawab je keje klu mak ayh ak ckp ape2..alaa..dlu kecik2 x reti nk pkir..asyik nk membrontak..merajuk je keje..lpas dri bantahan keras ayh aku 2..aku simpan angan2 je la nk jadi reporter 2 smpai skrg..xde cita2 tetap yg ak pnah nk tanam dlm dri ak smpai skrg..plk 2 mase naik form 3..aku betekad lak nk jadi engineer..tngok keje ayh aku mcm bes je..ayh ak technician bese..biar aku upgrade sket gi dri ayh aku..yg 2 kn..mula2 ayh ak x bgi tau..mase form 4 dpt offer skolah teknik course letrik..trus nk pegi..ayh aku duk bodek2 lagi..

"Ambik Bio kn nnti leh sambung jadi doktor..kn sedap sket dgr jadi seorang doktor muslimah.."
hah!! dye ungkit lagi..part 2 je yg dye tekan sgt 2..'muslimah!!'

"Olohh..xboh la..jadi doktor x extrem la yah..x mncabar kewibawaan dri lngsung!!"


Pas 2 bapak aku bgi jelingan maut dye..Pap!! ttup mlut ainun..dh2 la 2 mnjawab..nnti dye x bgi trus ko gi teknik 2..las2 skali dye bgi gk lepas cair dgn cahaya mata anknye yg bersinar2 ni..mne leh tahan dye klu time ak yg bodek2..x mcm abg2 ak..kui3..nk ape2 kna maki hamun dlu..ak nangis sket..majuk2 sket..jalan r lpas 2..tapi dgn bersyarat aku pegi sane..x bgi aku dduk asrama..dye xmo bgi banana fruit 2 time kot..kikiki~~x kesah r..jnji dpt pegi..

Sudahnye ape..result x best time SPM..ambik IT kt uniten ni je..trus gelap mse depan aku ase..xde cita2 dah aku duk cni..cita2 ak nk ambik ijazah je siap2..pas 2 blik kg cri laki..kawin..bwt anak lak..siyes!! ak jdi mlas nk pkir psl mse depan aku..

Haiihhh~~cm 2 la sjarah cita2 aku dri kecik nk jadi wartawan,tapi bpak aku bangkang sbb keje yg kuar TV 2 kn keje2 artis..dye x bgi..xpe r..ak jdi reporter x rasmi dlm blog ak plk r..

Ok..stop d sini..sbenanye x berapa teruja tulis blog ari ni..penat lgi kot bru abes perang ari ni..crita pn jdi x menarik sgt sbb x kuar ayt bes2..ni susah crita dlm blog..org x dpt feel..aku crita kt ko bes kn pah?? teruja je minah 2 klu aku crita ape2 kt dye..

~A=d=I=o=S~

No comments: